2015-12-04 21:23:00 PROJEKT LEPTIR Projekt „Leptir“ realiziran je tijekom drugog polugodišta šk. god. 2014./2015. kroz satove prirode i biologije te u sklopu Učeničke zadruge Bobovac. Između ostalog, naši su proizvodi predstavljeni na smotrama u Rijeci i Zagrebu. O projektu pročitajte u nastavku a fotografije sa radionica pogledajte ovdje. Na temu leptira u keramičkoj su radionici oblikovane keramičke pločice. Učenici su naučili kompoziciju i realizaciju plohe. Oblikovali su i uređivali površinu oslobađanjem mase, oduzimanjem viška gline i tapkalicom. Tehnikom lijepljenja elemenata na podlogu te dotjerivanjem i utiskivanjem teksture izrađeni su leptiri različitih vrsta. Nakon sušenja i prvog biskvitnog pečenja pristupilo se bojanju angobama. Angobe su keramičke boje koje smo koristili pri dekoriranju. Nakon glaziranja pločica leptira uslijedilo je još jedno paljenje glaziranih predmeta. Nakon postupka hlađenja, leptiri su zasjali u punom sjaju. Učenici su kroz ovu aktivnost izražavali svoju kreativnost i maštu. Svoje su uratke prezentirali kroz aktivnosti Učeničke zadruge Bobovac na Županijskoj smotri u Rijeci, Državnoj smotri u Zagrebu, Proljetnom sajmu u Delnicama te u sklopu projekta „Jabuka kraljica voća“ - gdje u svoj izožbeni prostor primamo brojne grupe i individualne posjetitelje. Istražujući podatke o vrstama leptira u gornjem toku rijeke Kupe naišli smo na endemične vrste zbog geografske izoliranosti prostora, što nas je potaklo da na satu prirode (5.r.) i biologije (7.r.) upoznamo život leptira. Naučili su građu leptira, njegove osobitosti i prilagodbe hranjenju. Učenici su istražujući spoznali potpunu preobrazbu leptira. Svoje stečeno znanje pokazali su kroz plakat koji su izradili koristeći različite tehnike i materijale (kolaž papir, tempere, flomastere, kaširani papir...). Tijekom veljače i ožujka održavale su se radionice izrade leptira posebnom tehnikom spiralnog slaganja papira. Tom tehnikom UZ Bobovac predstavila se na Županijskoj smotri školske godine 2011./2012. kada smo osvojili 1. mjesto. Inspiraciju za odabir motiva leptira pronašli smo u činjenici kako je naša Kupska dolina poznata kao Dolina leptira u kojoj je istraživanjem registrirano oko 500 vrsta tih šarenih bića. Tom teorijskom spoznajom i individualnim istraživanjem - koristeći internet, enciklopedije i časopise, ti su nas nježni organizmi oduševili svojom ljepotom i bojama. Tako su admiral, danje paunče, modrooki okaš, plavac i lastin rep poslužili kao uzor stvaranja u realizaciji praktičnog rada izradi čestitki. Tijekom rada učenici su razvijali suradničke odnose, kreativnost i osjećaj za umjetnost. Zajednički smo dijelili radost i zadovoljstvo postignutim rezultatima. Za Županijsku i Državnu smotru učeničkih zadruga - usmeno izlaganje o projektu „Leptir“ pripremili su mladi zadrugari Matija Damić, učenik 4. razreda i Laura Gadanec, učenica 6. razreda. Željka Podnar, voditeljica projekta Origami leptiri 17.12. i 18.12. 2015. na satovima geografije realiziran je projekt „Leptir“ koji smo povezali s nastavnom jedinicom Japan. Učenici su izrađivali origami leptire te su se na taj način upoznali s tradicionalnom japanskom vještinom kreiranja modela od papira. Učenici su također naučili da je origami zapravo nastao u Kini, gdje je i izumljen papir, no procvat je doživio u Japanu. Na taj način je napravljena i korelacija s poviješću, ali i s likovnom umjetnošću. U projektu su sudjelovali učenici šestog razreda te učenica Katica Ivanišević iz osmog razreda. Valentina Tomac, prof. Leptiri u nastavi matematike Projekt Leptiri, koji provodimo na razini škole, Kurikulumom sam predvidjela provoditi kroz Večer matematike te u različitim drugim aktivnostima tijekom školske godine. U projekt su bili uključeni svi učenici od 1. do 4. razreda, njih 20. Plan je izraditi – naslikati Čovječe ne ljuti se u obliku leptira u okolišu škole – pri čemu će djeca biti pijuni i kretat se po naslikanim poljima. 3.12.2015. Večer matematike započeli smo igrama u sportskoj dvorani. Na podu učionice postavili smo igru Čovječe ne ljuti se, a učenici su bili pijuni koji su okretali veliku kocku i pomicali se po zadanim poljima. Ostali su učenici navijali. Nakon nekoliko izmjena igrača, preselili smo se u učionicu matematike gdje su bile pripremljene table s igrom Čovječe ne ljutu se. Učenici su se podijelili u tri skupine i započeli igru. Nekoliko starijih učenika pomagalo je učenicima 1. razreda koji još ne znaju dobro brojiti niti igrati igru. Svi su se dobro zabavili. U tjednu koji je uslijedio, učenici 3. i 4. razreda pomogli su napraviti sliku leptira te ga pomoću računala i projektora nacrtati na veliki papir. Zajedno smo odredili polja koja smo nacrtali pomoću šestara. Ovaj dio posla bio je zahtjevan pa u tome nisu sudjelovali učenici 1. i 2. razreda. Njima smo ostavili bojanje određenih polja. Tako je nastala slika leptira koja je skica onoga što ćemo u proljeće naslikati kraj školske zgrade, na asfaltu. Odlučili smo dočekati proljeće jer zimi, kada padne snijeg, ralica čisti ali i grebe po asfaltu pa bi mogla oštetiti našu igru. Svi jedva čekamo tople proljetne dane da ostvarimo naš plan i započnemo sa igrom na otvorenom. Marija Tonković, voditeljica projekta Matematički leptir U provođenju projekta sudjelovali su učenici 8. razreda. Iako se vrlo rijetko dogodi da neka općenito zadana tema, može biti odrađena i s matematičke strane, baš ova tema Leptir je matematički pogodak. Leptir je osnosimetričan lik! Projekt je proveden kroz dva nastavna sata. Na jednom nastavnom satu su učenici 8. razreda ponavljali što je to osna simetrija, što je os simetrija, te kako se konstruira osnosimetrična slika točke, osnosimetrična slika kruga i kružnice, te osnosimetrična slika dužine. Također, se razgovaralo i pronalazilo osnosimetrične likove koji se nalaze u našoj okolini. Na sljedećem satu izradili smo nekoliko zadataka, učenici su na pripremljenim fotografijama leptira pronalazili i crtali os simetrije samog leptira te provjeravali nekoliko karakterističnih točaka za njegova krila jesu li osnosimetrična. Učenica Katica je konstruirala osnosimetričnu sliku krila leptira, s obzirom na već pripremljenu jednu njegovu stranu. Moram istaknuti da je njezin rad vrlo uredan, precizan te da se učenica zaista trudila. Ostali učenici su preklapanjem kolaž papira, izrezivanjem škarama izradili osno simetrične leptire. Gotovo sav izrađeni materijal uklopljen je u jedan plakat „Matematički leptir“. Daria Luketić, prof. Efekt leptira (Butterfly Effect) Za ovu je metaforu zaslužan meteorolog Edward Norton Lorenz, koji je proučavao atmosferske promjene u potrazi za formulom za nepogrešivo predviđanje vremenskih prilika. Tom je formulom doista uspijevao dobiti vrlo precizne vremenske prognoze. No iznenadio se uočivši da vrlo male promjene početnih uvjeta mogu dovesti do potpuno drugačijih rezultata. „Za pogrešku je dovoljno ako meteorolog propusti uzeti u obzir nešto neprimjetno, kao što je zamah leptirovih krila. Taj naizgled zanemariv pokret može potpuno izmijeniti razvoj vremenskih prilika“, slikovito je objasnio Lorentz. Nadahnut Lorenzovom opaskom, novinar i esejist James Gleick skovao je rečenicu koja sažima bit leptirova efekta na buduće događaje. „Ako zamah leptirovih krila uznemiri zrak u Pekingu, mogao bi izazvati oluju u New Yorku.“ Gleickovu su rečenicu usvojili zagovornici teorije kaosa, koja tvrdi da i vrlo male razlike u početnim uvjetima mogu dovesti do bitno različitih ishoda. Metafora s leptirom i olujom bila je inspiracija i scenaristima filmskih hitova Jurski park i Leptirov efekt. Ova zanimljiva teorija u stopu nas prati na svakom koraku svakoga dana, kroz naše postupke i naše odnose na određene događaje. Jesmo li nekim svojim postupkom promijenili slijed događanja u svojoj okolini ili na drugom kraju svijeta? Tko zna, možda i jesmo. Nadam se nabolje! Davor Tkalac, prof. |
Osnovna škola Frana Krste Frankopana Brod na Kupi |